biletna

 

 

 

Mecenasi Kultury

17.08 (piątek) godz. 20.30 | Taras przy Pałacu Bobrowskich 

 


„CZERWIE” to niezależna polska formacja prezentująca alternatywne dźwięki z pogranicza folku, etno, sceny absurdu, teatru i filmu. Stworzyli własny niepowtarzalny styl charakteryzujący się niekonwencjonalnym wykorzystaniem instrumentów muzycznych oraz będący fuzją wielu gatunków muzycznych. Są twórcami m.in.: muzyki do spektaklu w reżyserii Piotra Cieplaka „Albośmy to jacy, tacy” na podstawie „Wesela” S. Wyspiańskiego (Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, Warszawa, 2007). Sztukę wystawioną 50-krotnie w stolicy wyemitowano wielokrotnie w TVP Kultura. W swojej dyskografii muzycy mają 6 autorskich albumów. W roku 2004 zespół wydał album pt. „Padlina”. Rok 2008 przynosi limitowany projekt pt. „Otwarta Sztuka Dla Ludu”, który niejednokrotnie gościł na antenach polskich i europejskich stacji radiowych. Na płycie pojawili się aktorzy z Teatru Powszechnego (m.in. M. Benoit), producenci muzyki elektronicznej i wielu innych artystów polskiej sceny muzycznej. W roku 2012 ukazała się różnorodna stylistycznie płyta „Melanż” uznana przez krytyków za jedną z najlepszych płyt wydanych Polsce w 2012 roku. W 2013 roku grupa wydaje album „Czerwie Nosferatu Live” będąca muzycznym zapisem trasy koncertowej pod tym samym tytułem. Kolejne płyty to muzyka do filmu z Polą Negri „Mania” (2016) oraz soundtrack do arcydzieła kina niemego „Metropolis” (2017), „Kult Ciała” M. Waszyńskiego i „Gabinet Doktora Caligari” (2018)


W międzyczasie grupa tworzy muzykę do sztuk teatralnych (m.in. Teatr Klinika Lalek) filmów niemych, dokumentu i fabuły (Xawery Żuławski TVP Kultura), ostatnio do produkcji o łódzkim obozie koncentracyjnym dla dzieci podczas II wojny światowej, w reżyserii Urszuli Sochackiej, „Nie wolno się brzydko bawić” współprodukowanym przez TVN oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej. W marcu 2016 roku grupa została zaproszona i wystąpiła na prestiżowym europejskim festiwalu Kina Niemego Hippodrome 2016 w Szkocji . W 2018 otwierała 24. Wiosnę Filmową w Budapeszcie. W skład grupy wchodzi obecnie 4 muzyków: Wojciech Zaborowski, Maciej Kudłacik, Paweł Zawarus, Piotr Bogunia – operujących następującym instrumentarium: perkusja, ksylofon, instrumenty perkusyjne, instrumenty etniczne, bas, gitara, mandolina, akordeon, syntezatory. CZERWIE znajdują się w ścisłej polskiej czołówce grup grających „na żywo” muzykę do filmów niemych.


www.czerwie.com.pl | www.facebook.com/czerwie

Prowadzenie: Daria Rusin – historyczka, członkini Towarzystwa Miłośników Andrychowa.

Wstęp wolny.  


„Pan Tadeusz” – polski film niemy z 1928 roku, zrealizowany na podstawie epopei Adama Mickiewicza pod tym samym tytułem. Film zaginął w czasie II wojny światowej. W latach 50-tych XX wieku odnaleziono fragmenty filmu o łącznej długości 42 minut. W 2006 roku we Wrocławiu odnaleziono kolejne fragmenty, dzięki czemu udało się zrekonstruować ok. 120 minut trwającego oryginalnie ponad 3 godziny filmu. Przy realizacji filmu starano się oddać Mickiewiczowskie realia, dlatego zdjęcia plenerowe zostały nakręcone w województwie nowogródzkim, w majątku nad Świtezią, a grono konsultantów czuwało nad wystrojem wnętrz, kostiumami i rekwizytami. Uroczysta premiera filmu odbyła się w listopadzie 1928 roku w Warszawie w 10. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. W wydarzeniu uczestniczyli najwyżsi dostojnicy państwowi: prezydent Ignacy Mościcki, marszałek Józef Piłsudski, członkowie Rady Ministrów oraz korpusu dyplomatycznego. Słowo wstępne wygłosił pisarz Juliusz Kaden-Bandrowski.  Film cieszył się ogromnym powodzeniem, otrzymał entuzjastyczne recenzje i wiele ciepłych słów ze strony takich osobistości świata kultury, jak Zofia Nałkowska, Jan Lechoń czy Antoni Słonimski, chociaż nie zabrakło uwag, że na plan pierwszy wysunięto sceny batalistyczne. Na ekranie przewinęła się czołówka ówczesnych gwiazd kina. Plakat do filmu zaprojektował wybitny malarz Wojciech Kossak.


Gatunek: dramat kostiumowy, niemy
Produkcja: Polska
Premiera: 9 listopada 1928
Reżyseria: Ryszard Ordyński
Scenariusz: Andrzej Strug, Ferdynand Goetel